dinsdag 4 augustus 2015

Recensie: Maureen Johnson - 13 Enveloppen & 1 Rugzak

Titel: 13 Enveloppen & 1 Rugzak
Originele Titel: 13 Little Blue envelopes
Serie: Little Blue envelope #1
Auteur: Maureen Johnson
Uitgever: De Fontein
Genre: Young Adult
Verschenen: 2006
Pagina's: 225
Te Koop: Onder andere bij Bol.com

'Wanneer de 17-jarige Ginny van haar onlangs overleden tante 13 enveloppen ontvangt en geld om een vliegticket naar Londen te kopen, weet ze dat er iets spannends staat te gebeuren. Wat ze niet weet, is dat de reis haar leven drastisch zal veranderen. Samen met de regels die haar tante heeft opgesteld, storten de enveloppen haar in een groot avontuur. De brieven leiden Ginny naar Londen, Rome, Parijs, Amsterdam en Korfu. Terug in Londen wachten haar twee verrassingen: de jongen op wie ze verliefd is en het ware verhaal van haar tante. Het wordt een reis om nooit te vergeten.' (Bron: Bol.com)

De tante van de 17-jarige Ginny is overleden. Van haar tante krijgt ze 13 blauwe enveloppen en een aantal regels waar ze zich aan moet houden. Zo mag ze maar 1 rugzak meenemen en geen telefoon, camera, een kaart, etc.. Ze ontvangt ook een beetje geld om een ticket naar Londen te kopen en dan begint het avontuur. In Londen staat iemand haar op te wachten waar ze kan verblijven terwijl ze met de enveloppen bezig is. In de enveloppen vertelt tante steeds meer over zichzelf en zit er een opdracht in die Ginny moet uitvoeren. Als een opdracht voldaan is kan ze door naar de andere enveloppe. Hierdoor gaat Ginny dingen doen die ze normaal nooit zou doen en komt ze op plekken door heel Europa. Uiteindelijk komt Ginny weer terug in Londen waar ze de jongen waar ze verliefd op is weer ziet en het ware verhaal van haar tante krijgt te horen.

Dit was voor mij de eerste keer dat ik een boek las van Maureen Johnson. Voor mijn gevoel had ik positieve verhalen over haar gehoord dus wilde ik wel eens boeken van haar proberen. Ik kan je zeggen dat dat mij niet slecht is bevallen, maar ik ben ook nog niet helemaal overtuigd. Het concept van het boek is erg leuk gedaan met de 13 enveloppen en het reizen, maar de personages waren niet goed uitgewerkt. Als ik er nu over nadenk weet ik niet eens meer de namen behalve dan Ginny. Dat is eigenlijk geen goed teken. Ze miste gewoon net wat meer diepgang ook al gaat heel het boek over Ginny. Voor de rest ben ik heel vlot door het boek gegaan en heeft Maureen Johnson wel een fijne schrijfstijl daarvoor. Het was dus een leuk boek, maar ik miste nog wat. Net dat beetje extra wat het verhaal bijzonder en speciaal zou kunnen maken.

Waardering: 3/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten