Recensie: Liza Sips - Soapsop

Auteur: Liza Sips
Uitgever: De Fontein
Genre: Jeugd, Chicklit,
Verschenen: 2015
Pagina's: 237
Te koop: Onder andere bij Bol.com

Wanneer de 16-jarige Pippa auditie mag doen voor de populaire soap Liefde & Verraad kan ze haar geluk niet op. Al tijdens de casting slaat de vonk over tussen haar en Mees Swart, de hunk van de serie. Maar Blaire, de gehaaide dochter van de zenderbaas, eist Mees voor zichzelf op. Als Pippa de rol krijgt, werkt Blaire haar in alles tegen. Tot overmaat van ramp moeten de meiden tegenover de media doen alsof ze goede vriendinnen zijn. Pippa’s ster stijgt razendsnel en voor haar vrienden heeft ze amper nog tijd. Wint Pippa de strijd om Mees of zal de zeepbel barsten?

Toen ik hoorde dat actrice Liza Sips zou komen met een debuutroman was ik meteen nieuwsgierig. Een actrice die een boek gaat schrijven gaat dat wel goed? Als ik eerlijk ben is dat wel het eerste waar ik aan dacht en ik denk niet dat ik de enige ben. Toen ik eenmaal hoorde dat het gebaseerd is op haar ervaringen bij de soap GTST wilde ik het boek wel heel graag lezen.

Het verhaal gaat over de zestienjarige Pipa die als droom heeft om actrice te worden. Ze mag auditie doen voor de populaire soap Liefde & Verraad en ze krijgt uiteindelijk de rol. Tijdens de casting is er al een vonk overgeslagen tussen Pipa en cast member Mees. Alleen heeft Mees een relatie met Blaire (als we de media moeten geloven). Blaire en Pipa liggen elkaar helemaal niet, maar voor de media moeten ze doen of ze beste vriendinnen zijn. Ineens zit Pipa in een wereld van glitter en glamour. Haar status van scholier veranderd al snel naar BNN'er. Ze heeft geen tijd meer voor haar vrienden en de glitter en glamour stijgt een beetje naar haar hoofd. Lukt het daarnaast om Mees voor haar te winnen?

Soapsop is zo'n boek die ik aantal jaar geleden echt fantastisch had gevonden. Het is namelijk echt voor de jeugdige lezers geschreven, maar toch heb ik erg van het boek genoten. Liza heeft mij positief verbaasd met haar schrijfkunsten. Het boek is heel vlot geschreven en het leest heel makkelijk. Je leest het boek alleen vanuit het perspectief van Pipa. Pipa is een leuk en vrolijk meisje die een grote carrière als actrice ambieert. Wanneer ze dan BNN'er wordt komt er een minder leuke kant van haar naar boven. Ze krijgt last van sterallures wat ook zorgt voor problemen met haar vrienden. Het boek geeft goed weer wat voor een impact het kan hebben op je leven door ineens heel bekend te worden. Het verhaal laat zowel de voor als de nadelen zien van een BNN'er status. Zo vond ik Mees en Blaire goede karakters omdat ze goed laten zien wat mensen soms wel niet over hebben voor hun carrière en om bekend te zijn. Zelfs dat ze bereid zijn om de dingen zo te manipuleren zodat ze op hun manier gaan. Ik vond het leuk om te lezen hoe het er echt achter de schermen aan toe kan gaan bij een soap. Je vraagt je dan toch wel af wat er bij Liza in haar eigen tijd bij GTST allemaal is gebeurd.

Het boek is zo geschreven dat er best een vervolg op zou komen. Ik zou er zeker in geïnteresseerd zijn om het te gaan lezen. Eigenlijk ook als het geen vervolg zou zijn. Ze heeft mij positief verrast als schrijfster.

Ik heb Soapsop als recensie exemplaar ontvangen van Uitgeverij de Fontein.

2 opmerkingen:

1. Hey Nikki,
    Ik was laatst op zoek naar iemand die video's over boeken maakt en ik kwam o.a. jouw YouTube-kanaal tegen. Wat een leuke video's maak je! Ik hoop dat ik in de toekomst nog veel meer filmpjes kan verwachten. :-)
    Ga zo door, ook met je blog!
    Liefs, Eveline

BeantwoordenVerwijderen