zondag 16 augustus 2015

Recensie: Lis Lucassen - Hitte


Titel: Hitte
Auteur: Lis Lucassen
Uitgever: Storm Publishers
Genre: New Adult
Verschenen: 2015
Pagina's: 217
Te koop: Onder andere bij Bol.com

'Onder de hete zon, duizenden kilometers van huis, probeert Lynn Stevens haar leven weer op te pakken om de herinnering aan die ene fatale nacht te vergeten. Ze ontmoet Daan, de jongen met het wispelturige gedrag en de broeierige bruine ogen, die verplicht met zijn ouders op vakantie is. In hem ziet ze haar eigen worsteling weerspiegeld, iedere keer als ze te dichtbij dreigt te komen. Daan houdt er niet van aangeraakt te worden. Maar als hij erachter wil komen welk geheim Lynn met zich meedraagt, betekent dit dat hij zich wel moet blootgeven.' (Bron: Bol.com)


De rustige en soms wat verlegen Lynn gaat in de zomer voor een hotel werken in het animatie team om een nogal heftige nacht te vergeten. Wanneer ze aan het werk is ontmoet ze Daan die op vakantie is met zijn ouders en broertje in het hotel. Daan is een mysterieuze jongen die elke keer weer een andere bui heeft tot irritatie van velen anderen. Daarnaast is er nog het probleem dat Daan niet aangeraakt wilt worden. Zowel Daan en Lynn proberen zich zoveel mogelijk te verstoppen voor hun problemen en toch trekken ze steeds meer naar elkaar toe. Ze krijgen een steeds sterkere band, maar hoe lang gaat dit goed zonder hun geheimen te vertellen. Er zal toch een moment moeten komen dat ze eerlijk zijn tegen elkaar.

De schrijfster Lis Lucassen (ook wel Olga Hoekstra) heeft het boek naar mij opgestuurd nadat ze erachter kwam dat ik 'Hitte' nog heel graag wilde lezen. De omslag van het boek vond ik meteen al erg mooi en de flaptekst maakte mij ook erg nieuwsgierig. Het klonk als een boek dat perfect te lezen is op een zomerse middag. Met in mijn ene hand het boek en in de andere hand een ijsje ben ik het boek gaan lezen. Ik kan je zeggen dat mij dit erg goed is bevallen.

'Hitte' lees je zowel vanuit het perspectief van Daan als Lynn. Beiden zijn nogal mysterieus doordat ze een groot geheim hebben. Hierdoor bouwt de spanning steeds meer op door het gehele boek en dan heb ik het niet alleen over de aantrekkingskracht tussen Daan en Lynn. Elke keer denk je te weten wat de geheimen zijn, maar dan komt er toch nog een twist en blijkt het toch net iets anders te zijn. Hierdoor ga je vlot door het verhaal. Je wilt gewoon weten hoe het nou precies zit met die geheimen en hoe het gaat aflopen tussen Daan en Lynn. De personages zijn bijzonder waardoor je naar ze wilt luisteren en met ze meeleeft. 'Hitte' is een zomers verhaal dat je boeit van het begin tot het einde. De personages ontroeren je en nemen je mee in hun eigen wereld van romantiek, geheimen, vriendschap en acceptatie. Het boek heeft mij echt nog verrast. Ik was even bang dat ik te hoge verwachtingen zou hebben, maar het was nog leuker en fijner om  te lezen dan verwacht. 'Hitte' is echt een heel mooi verhaal en de verrassing was vooral dat het mij ontroerde. Gelukkig gaat er nog een vervolg komen waarin Stef centraal staat een van de collega's van Lynn in het hotel.

Waardering: 4.5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten