dinsdag 18 augustus 2015

Recensie: Julie Kagawa - De IJzerprins (The Iron Fey #4)

Titel: De IJzerprins
Oorspronkelijke titel: The Iron Knight
Serie: The Iron Fey
Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin 
Genre: Young Adult, Fantasy 
Verschenen: 2013
Pagina's: 384
Te koop: Onder andere bij Bol.com

'Mijn naam, mijn ware naam, is Ashallayn'darkmyr Tallyn. Ik ben de enig overgebleven zoon van Mab, koningin van het Winterhof. En wat haar betreft, ben ik dood. Mijn verhaal begint, zoals zoveel verhalen, met een meisje... Als Winterprins zag ik liefde altijd als een zwakte. Maar toen kwam Meghan, half meisje half fae, en dat veranderde alles. Ik werd verliefd op haar en beloofde dat ik haar ridder zou zijn. Een belofte waarvan ze me - om mijn leven te redden - ontsloeg toen Nimmernimmer bijna ten onder ging aan de IJzerfae. Nu is Meghan de IJzerkoningin, heerseres van een rijk waar Zomer- en Winterfae niet kunnen overleven. Om bij haar te kunnen zijn, zal ik sterfelijk moeten worden. Dus ben ik nu, samen met Puck, met wie ik nog steeds een flinke appel te schillen heb, en die irritante cait sith Grimalkin, die me ook al het bloed onder de nagels vandaan haalt, onderweg naar het Eind van de Wereld. Daar zal ik de proeven moeten afleggen om mijn ziel te verdienen. Maar de prijs is hoog, en de keuzes die ik moet maken zijn onmogelijk. Zal ik Meghan ooit nog terugzien?' (Bron: Bol.com)


Tijd voor het vierde en laatste deel van The Iron Fey serie. In dit deel gaat het er heel anders aan toe. Je leest namelijk vanuit het perspectief van Ash. Eigenlijk komt Meghan haast niet aanbod. Meghan is nu de IJzerkoninging en in het ijzerrijk kunnen de Zomer- en Winterfae niet overleven. Ash wil er alles aan doen om bij Meghan te zijn, alleen als winterfae is dat niet mogelijk. De enige optie die hij heeft is om sterfelijk te worden. Ash gaat daarom samen met Puck die hij niet kan uitstaan en de irritante Grimalkin naar het Eind van de Wereld. Om sterfelijk te kunnen worden moet Ash een aantal proeven doorstaan zodat hij zijn ziel kan verdienen. Dit zijn geen makkelijke proeven en Ash zal keuzes moeten maken die onmogelijk zijn. Gaat Ash dit lukken en kan hij ooit weer samen zijn met Meghan?

Ondanks dat ik het leuk vind om te lezen vanuit het perspectief van Meghan was het ook eens leuk om te lezen vanuit het perspectief van Ash. Vanuit een mannelijk perspectief is toch heel anders. Ash is altijd een beetje mysterieus geweest die niet veel wilde weggeven over zichzelf. In het vierde deel leren we Ash een stuk beter kennen. Ook leren we meer over de vete en oude vriendschap tussen Ash en Puck. Super jammer dat dit het laatste deel is uit The Iron Fey serie, maar zo is het goed afgesloten. Gelukkig is er een spin off, Call of the Forgotten, zodat we nog steeds kunnen genieten van Nimmernimmer.

Waardering: 4/5

Als je interesse hebt in recensies van de andere delen klik dan op een van de onderstaande links:
Recensie: Julie Kagawa - De IJzerkoning (The Iron Fey #1)
Recensie: Julie Kagawa - De IJzerprinses (The Iron Fey #2)
* Recensie: Julie Kagawa - De IJzerkoningin (The Iron Fey #3)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten