Recensie: Maureen Johnson - Zomer, Zee & Zoute Zoenen

Originele Titel: Girl At Sea
Auteur: Maureen Johnson
Uitgever: De Fontein
Genre: Young Adult
Verschenen: 2008
Pagina's: 272

Clio Ford is zeventien en woont bij haar moeder in Amerika. Tot haar grote woede wordt Clio gedwongen de zomer bij haar vader door te brengen, met wie ze het totaal niet kan vinden. Dat ze wekenlang vast komt te zitten op een zeiljacht op de Middellandse Zee maakt het alleen maar erger! In Italië ontmoet Clio haar vader en de andere bemanningsleden, waaronder de archeologe Julia, haar jonge assistent Aidan en haar dochter Elsa. Clio ontdekt dat Julia niet alleen aan boord is vanwege haar archeologische kennis; ze is ook haar vaders nieuwe vriendin. De band tussen Clio en haar vader wordt er niet beter op. Haar vader is op zoek naar de Marguerita Steen, die rond 1900 tijdens een scheepsramp verdwenen is. (Bron: Bol.com)

De 17-jarige Clio woont bij haar moeder in Amerika nadat haar ouders zijn gescheiden. Ze heeft het helemaal naar haar zin en ze is smoorverliefd. Alleen dan moet ze ineens verplicht de zomer doorbrengen bij haar vader. Clio heeft er helemaal geen zin om met haar vader de zomer door te brengen op een boot in de Middelandse zee. Eenmaal daar komt ze er ook nog eens achter dat ze niet alleen zijn, maar dat onder andere ook archeologe Julia met haar dochter Elsa en assistent Aiden mee zijn. Het wordt eigenlijk alleen maar erger en erger als ze aan boord is. Julia blijkt de nieuwe vriendin van haar vader te zijn en eenmaal aan boord wordt Clio meteen aan het werk gezet. Haar vader is namelijk opzoek naar de Marguerita Steen die ergens op de bodem van de zee moet liggen. Gelukkig vindt ze in Elsa een vriendin zodat het toch nog een beetje gezellig is. Met Aiden weet ze het niet zo goed. Het ene moment kunnen ze het totaal niet vinden met elkaar en het andere moment is hij eigenlijk wel knap en lief.

Ook bij 'Zomer, Zee & Zoute Zoenen' heb ik hetzelfde als bij '13 Enveloppen & 1 Rugzak'. Het is wel een leuk boek, maar ik mis toch nog wat in verhaal. Het was het allemaal net niet. In het gehele boek heb ik een ontzettende hekel gehad aan de vader van Clio. Hij zag haar als een handig hulpmiddel en niet als een dochter. Ik kon mij daar echt door aan irriteren. Clio is gewoon een typische tiener die misschien lastig kan zijn, maar dit vooral allemaal doet vanwege haar vader. Het verhaal over de steen die ze zoeken is leuk en er goed in verwerkt. Hierdoor vind ik de titel van het boek er eigenlijk helemaal niet bij passen. Voor mijn gevoel ging het zich meer richten op de romantiek, terwijl dat voor uiteindelijk meer een bijzaak was. Vond ik jammer, maar ik ben dan ook een sucker voor cliché verhalen. Ik ging wel heel vlot door het verhaal en het leest makkelijk weg.

Het was dus een aardig verhaal, maar toch miste ik iets.

Waardering: 3/5

1 opmerking: