maandag 17 augustus 2015

Recensie: Julie Kagawa - De IJzerkoningin (The Iron Fey #3)


Titel: De IJzerkoningin
Oorspronkelijke titel: The Iron Queen
Serie: The Iron Fey
Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin 
Genre: Young Adult, Fantasy
Verschenen: 2013
Pagina's: 384
Te koop: Onder andere bij Bol.com

'Mijn naam is Meghan Chase. Ik dacht dat het voorbij was. Dat Ash en ik eindelijk samen konden zijn nu we allebei verbannen zijn uit Nimmernimmer. We hebben een hoge prijs moeten betalen, maar het was het waard. Alleen, is het wel echt voorbij? Hoef ik geen moeilijke keuzes meer te maken? Geen offers meer te brengen voor de mensen van wie ik hou? Nou, niet dus! De valse koning van het IJzerrijk zit achter me aan. Hij is uit op mijn magische krachten. Krachten die ík niet begrijp of kan beheersen, maar die hém oppermachtig zullen maken. Tegelijkertijd blijk ik de enige te zijn die hem kan tegenhouden. De enige die kan voorkomen dat het oprukkende ijzer heel Nimmernimmer vernietigt. Waarschijnlijk krijg ik er spijt van, maar dat zien we dan wel weer. Eerst maar eens leren hoe ik een zwaard moet vasthouden en hoe ik die magie onder de knie krijg. Eén ding is zeker: het wordt erop of eronder. Voor mij, voor Ash, voor ons allemaal...' (Bron: Bol.com



Het vorige deel is geëindigd met Meghan en Ash die Nimmernimmer verplicht hebben moeten verlaten. Ze zijn verbannen en moeten verder leven in de echte wereld. Nu kunnen ze eindelijk bij elkaar zijn. Ze gaan als eerste op bezoek bij de familie van Meghan. Al snel wordt duidelijk dat ze nog niet kunnen denken aan 'ze leven nog lang en gelukkig'. Er zit een nieuwe koning op de troon in het IJzerrijk, ook wel 'De Valse Koning'. Deze koning start de aanval tegen de andere hoven wat zorgt voor complete chaos. Het is een uitzondering, maar Winter en Zomer gaan samenwerken en zien Meghan als hun enige hoop. Ze maken een deal dat Ash en Meghan mogen terugkomen als ze de valse koning kunnen uitschakelen. Wat het extra lastig maakt is dat de valse koning dit juist wilt omdat hij haar magie wil overnemen om super krachtig te worden.

Nadat ik de eerste twee delen had gewonnen en met plezier heb gelezen, moest ik ook de andere delen kopen. Ik vond het derde deel dan ook weer erg leuk om te lezen. In dit deel was Meghan niet het hulpeloze meisje die Ash en Puck nodig heeft om haar te beschermen. Deze keer neemt ze zelf actie en gaat de strijd aan. Dit deed ze eerst ook wel, maar ze gaat leren om te vechten zodat ze ook daadwerkelijk mee kan doen. Ze wordt steeds volwassener. Ook bij dit boek zat ik meteen in het verhaal en las ik het boek in een ruk uit. De spanning in het boek neemt steeds meer toe wat prettig leest.Hoe Julie Kagawa over Nimmernimmer vertelt is prachtig. Het klinkt als een prachtige wereld. Ik ben meteen aan de slag gegaan met het vierde deel! 

Waardering: 4/5

Als je interesse hebt in recensies van de andere delen klik dan op een van de onderstaande links:
* Recensie: Julie Kagawa - De IJzerkoning (The Iron Fey #1)
* Recensie: Julie Kagawa - De IJzerprinses (The Iron Fey #2)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten