Recensie: Gayle Forman - Als ik blijf

Titel: Als ik blijf
Auteur: Gayle Forman
Uitgever: The House of Books
Genre: Young Adults, Roman
Verschenen: 2009
Pagina's: 223

Het leven van de 17-jarige Mia draait om muziek. Ze heeft net met haar cello een succesvolle auditie gedaan voor het gerenommeerde conservatorium Julliard in New York. Haar vriend Adam speelt in een populaire band. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Wanneer Mia, haar ouders en jongere broertje Teddy onverwacht een vrije dag hebben vanwege hevige sneeuwval, besluiten ze gezellig uit te gaan. Maar onderweg, met Beethovens cellosonate nr.3 op de radio, boort een vrachtwagen zich in volle vaart in hun auto. Aanvankelijk lijkt alles goed. Ze hoort Beethoven nog steeds op de achtergrond, en… ze staat aan de kant van de weg in dezelfde spijkerjurk die ze vanochtend heeft aangetrokken. Maar al snel blijkt dat het helemaal niet goed is. Haar ouders zijn dood en als ze op zoek gaat naar haar broertje, ziet ze een hand uit het raam steken met daaraan de zilveren armband met de kleine cello- en gitaarbedeltjes die Adam haar voor haar 17e verjaardag heeft gegeven. De armband die ze nog steeds om heeft… In de vierentwintig uur die volgen op het afschuwelijke auto-ongeluk, wordt Mia voor een onmogelijke keuze gesteld. (Bron: Bol.com)

Toen de film 'If I Stay' in de bioscoop draaide trok de trailer mij niet echt. Ik hoorde wel dat het een hele mooie film was, maar het leek mij allemaal iets te. Op het boekenfestijn zag ik een omnibus liggen van het Nederlandse boek (Als ik blijf) en het vervolg. Omdat die maar een paar euro was wilde ik het dan toch een kans geven omdat iedereen er zo enthousiast over was. Ook omdat ik de film zelf nog niet heb gezien kon ik er nog enigszins blanco instappen.

'Als ik blijf' gaat dus over de 17-jarige Mia die een ongeluk heeft gehad toen ze een dagje op pad ging met haar ouders en broertje. Haar ouders overlijden onmiddellijk aan het ongeluk. Mia ziet wat er allemaal gebeurd na het ongeluk tot dat ze ineens realiseert dat ze zich zelf ook ziet liggen en ambulance medewerkers haar proberen te redden. Mia blijkt zwaargewond te zijn, maar kan toch alles zien en horen. Alleen niemand ziet de 'levende' Mia. In de daaropvolgende 24 uur moet Mia een onmogelijke keuze maken. Blijft ze of gaat ze weg?

Eigenlijk gaat alles perfect voor Mia tot dat ze het ongeluk heeft. Verrassend genoeg zat ik meteen in het verhaal. Je leest het gehele verhaal vanuit het perspectief van Mia. Om het hoofdstuk lees je wat uit het verleden en dan weer het volgend hoofdstuk uit het heden. De hoofdstukken met het verleden waren niet altijd van nuttige waarde, maar soms maakte dat het verhaal ook sterker. Ik was in eerste instantie dus sceptisch over het boek omdat ik niet zo goed begreep waarom je zou twijfelen over het kiezen van of je zou blijven of niet. Na het lezen van dit boek snap ik het helemaal. Het is echt heel mooi en interessant omschreven. De hele tijd wist ik ook maar niet wat Mia zou gaan doen. Toen ik uiteindelijk een vermoede had heeft het einde mij toch nog verrast en is het anders gegaan dan ik had verwacht. Ik ben ontzettend blij dat ik de omnibus toch nog mee heb genomen. Ik ben heel vlot door het boek gegaan. De schrijfstijl van Gayle Forman spreekt mij erg aan. Gelukkig had ik door de omnibus ook meteen het vervolg  'Wacht op mij'. Hierover zal ook nog een recensie online komen.

Ik vind 'Als ik blijf' een echte aanrader. Het is een mooi en interessant verhaal dat je nog zal verbazen.