maandag 13 oktober 2014

Recensie: Julie Kagawa - De IJzerkoning


Titel: De IJzerkoning
Oorspronkelijke titel: The Iron King
Serie: The Iron Fey
Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin 

Genre: Young Adult, Fantasy, 
Verschenen: 2010 
Pagina's: 382
Gelezen in het: Nederlands
Te koop: Onder andere bij Bol.com



Mijn naam is Meghan Chase. Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet sixteen, zeggen ze dan, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem. Wat gebeurt er allemaal? Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen... Maar wat ik ook had verwacht, in ieder geval nóóit dat ik te horen krijg dat ik de dochter van een elfenkoning ben, en ook niet dat ik opeens naar een beangstigend bizarre wereld moet afreizen om mijn broertje te redden. Een wereld waarin machtige wezens schijnen te denken dat ik een belangrijke rol zal spelen in hun strijd tegen een duister kwaad. Huh? En wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins - die helaas niks van mij wil weten... Hoe overleef ik in een wereld waarin echte vrienden op één hand te tellen zijn?



Ik heb het geluk gehad dat ik de eerste twee delen van The Iron Fey serie van Julie Kagawa heb gewonnen bij Books & Kisses. Ik vond de covers er onwijs mooi eruit zien en het verhaal klonk wel leuk dus ik dacht het kan nooit kwaad om mee te doen. Ik was super blij toen ik een mailtje kreeg dat ik gewonnen had. Alleen toen ik de boeken eenmaal had wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik moest verwachten. Ik kan zeggen dat ik onwijs verrast ben en dat het boek heel anders is dan ik dacht. Ik hou totaal niet van fantasy boeken en nou bleek dit dus een fantasy boek te zijn. Wauw ben ik even dom! Tuurlijk zag ik dat het over elfjes en monsters ging, maar ik had het niet zo extreem verwacht. Alleen kan ik nu wel zeggen dat het boek mij in positieve zin heeft verrast! 

Ik vond het boek namelijk heel leuk om te lezen! Ik moest even aan het Fantasy thema wennen, maar ik zat al snel in het verhaal. Ik ben dan ook echt verliefd geworden op Nimmernimmer en Meghan.Meghan is als tiener heel herkenbaar die de strijd aan gaat met een ander leven waarmee ze totaal niet bekend is. Daarnaast zit ze in een driehoeksverhouding met Robbie haar beste vriend en Ash de knappe prins. Gelukkig gaat het boek niet om romantiek, maar is er veel actie omdat Meghan haar broertje wil redden. Het boek leest heel gemakkelijk weg en ik wilde het boek ook zo snel mogelijk uitlezen. Als auteur ben je dan heel goed bezig. Ik kon het boek niet weg leggen en ik werd steeds nieuwsgieriger omdat je net als Meghan steeds weer nieuwe dingen leerden kennen met nieuwe wezens, gebieden en karakters. Al vind ik het soms wel moeilijk om de namen van alle wezens en gebieden in het verhaal te onthouden.  Ik was er wel echt verbaasd over hoe veel geweld en bloed er in voor komt. Dit klinkt misschien heel raar, maar zoals ik al eerder noemde ben ik dit soort boeken niet gewend. Normaal lees ik geen boeken waar er hoofden worden afgehakt, de ingewanden eruit worden gerukt en er mega gevechten zijn. Ik ben er ook helemaal niet tegen, maar het was gewoon even wennen voor mij. Ik ben blij dat ik ook deel twee heb, maar baal ook al dat ik de volgende delen niet heb. Gelukkig zijn de boeken voor een tientje te koop. 

Als je houdt van Fantasty boeken is de ijzerkoning zeker een aanrader, maar eigenlijk als je interesse hebt om eens fantasy te proberen is dit een goed boek om mee te beginnen.

Waardering: 4.5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten