dinsdag 16 juni 2015

Recensie: Gayle Forman - Wacht op mij



Titel: Wacht op mij
Auteur: Gayle Forman
Uitgever: The House of Books
Genre: Young Adult, Roman
Verschenen: 2011
Pagina's: 253
Te Koop: Onder andere bij Bol.com

'In  Wacht op mij is het drie jaar na Mia's ongeluk. Adam en zijn band zijn inmiddels doorgebroken. Aan de vooravond van hun wereldtournee is Adam in New York, eenzaam en ongelukkig. Sommige mensen denken dat roem alles oplost, maar Adam kan zijn succes niet aan. Om door te kunnen gaan met zijn leven, zal hij eerst zijn verleden moeten accepteren.'



Als je geen spoilers wilt weten van 'Als ik blijf' raad ik je aan om niet verder te lezen.

'Wacht op mij' is het vervolg van 'Als ik blijf'. Als je hiervan de recensie wilt lezen klik dan hier. Het boek gaat dus 3 jaar na het ongeluk verder. Adam heeft een succesvolle muziekcarrière met zijn band, maar hij trekt het allemaal niet. Adam is depressief en is nog niet over zijn relatie met Mia heen. Mia heeft hem gedumpt alleen heeft hij nooit geweten waarom. Alleen dan komt hij Mia tegen.

In 'Wacht op mij' lees je het verhaal vanuit het perspectief van Adam. Wat ik persoonlijk een hele slimme zet vind van Gayle Forman. Ondanks dat het verhaal best zwaar leest omdat Adam heel somber en depressief is zat ik toch meteen goed in het verhaald. Het boek zit hetzelfde in elkaar als 'Als ik blijf'. Per hoofdstuk wisselt het af tussen het verleden en het heden. In dit boek komt het verleden beter tot zijn recht. Nu komt je er steeds meer achter wat er tussen Adam en Mia is gebeurd en waarom Adam nou zo depressief is. Steeds meer wordt duidelijk dat ondanks dat Adam verder probeert te gaan na de break up met Mia hij zit met een gebroken hart. Ik had zo'n medelijden met Adam. Het was soms echt zo zielig om te lezen. Adam was met het ongeluk niet alleen Mia kwijt geraakt maar ook de familie van Mia die heel belangrijk voor hem waren. Het is een heel sterk verhaal die goed in elkaar zit. Ik stond helemaal aan Adam zijn kant en ik kon juist Mia soms helemaal niet volgen in dit boek. De puzzelstukjes vallen steeds meer op hun plek waardoor je het steeds meer begrijpt.

Het einde van het boek was echt zo mooi. Dat was gewoon perfect gedaan vind ik. Het was ook wel echt het mooiste van het hele verhaal. Ik zag het zelf ook helemaal niet aankomen dat het zo zou eindigen. Ik was erg verrast, maar heel tevreden over het einde.

Zoals jullie kunnen lezen ben ik erg enthousiast over 'Wacht op mij'. Ik vind dit dan ook een grote aanrader!! Het tweede deel is denk ik ook nog goed te lezen zonder 'Als ik blijf', maar het is wel leuker.

Waardering: 4.5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten