dinsdag 9 juni 2015

Interview met Anne West


Vorige week hebben jullie al een recensie kunnen lezen over 'Lekker is dat!' van schrijfster Anne West. Als je de recensie nog wilt lezen klik dan hier. Vandaag heb ik een interview met Anne West voor jullie. 

Waarom heeft u besloten om boeken te gaan schrijven?
Ik schrijf al zo lang als ik me kan herinneren, maar ik begon echt serieus met schrijven toen ik elf was en een opstel op school moest maken. Vanaf toen ging ik langere verhalen schrijven.

Waardoor krijgt u inspiratie voor het schrijven?
Door namen want daar stel ik me een bepaald persoon bij voor, door bepaalde gebeurtenissen in mijn leven of door verhalen van anderen. Soms ook door in natuurboeken te bladeren waar bepaalde foto’s een wereld oproepen. Het kan van alles zijn.

Heeft u ook wel eens last gehad van een schrijf dip? Heeft u tips om hieruit te komen?
O ja, die heb ik helaas regelmatig. Dan laat ik het verhaal even los, maar ik dwing mezelf wel er naar terug te gaan anders komt er nooit een boek af. De enige tip die ik heb is: doorzetten. Het komt zo vaak voor dat je vast loopt. Blijf in je verhaal geloven. Ga desnoods elders in het verhaal verder. Er komt een moment dat je alles weer aan elkaar kunt lijmen.

Het is mij opgevallen dat u naast Chicklit ook Fantasy boeken schrijft. Waarom deze twee genres?
Ik ben begonnen met Fantasy en ik ging Chicklit schrijven omdat ik dat zo graag lees. Ik vind het twee hele leuke genres. In Fantasy schep ik mijn eigen wereld terwijl ik in Chicklit gebeurtenissen uit mijn eigen leven kan verwerken. Het is allebei heerlijk om te doen!

Als u een keuze moest maken tussen deze twee genres, welke zou u dan kiezen?
Ik zou die keuze niet kunnen maken. Ik vind het allebei erg leuk. De laatste jaren heb ik veel Chicklit geschreven, maar ik mis Fantasy nu wel en ik heb plannen voor een nieuw verhaal.

Van welke genres en schrijvers leest u zelf graag boeken?
Ik lees alles van Terry Pratchett en alles van Sophia Kinsella. Verder lees ik vooral heel veel biografieën, ook van mensen die ik niet ken. Het boeit me om te lezen hoe anderen hun leven leven en welke keuzes ze maken en waarom.

Wat en/of wanneer was het moment dat u het idee kreeg voor 'Lekker is dat!'?
Dat was tijdens een vakantie in Drenthe bij de ijssalon. Hoewel Noorderwei een niet bestaand dorp is, denk ik dat mensen die de omgeving goed kennen mogelijk de ijssalon herkennen. Ik wilde iets doen met die voor mij bijzondere plek. Ik kom er graag want ik ben echt dol op ijs!

Waarom heeft u ervoor gekozen om over een ijssalon te schrijven in 'Lekker is dat!? Want u had uit heel veel verschillende soorten bedrijven kunnen kiezen, maar u koos toch voor een ijssalon.
Ik droom er stiekem van ooit iets voor mezelf te beginnen. Dan denk ik aan een theehuisje of een ijssalon. Ik ben gek op lekker eten, vooral op gebak en ijs. Ik ben helaas ook maar een matige amateur kok. Dus het zal altijd wel bij dromen blijven, maar ik kan in ieder geval mijn hoofdpersonen dergelijke dingen laten doen. Door hen heb ik dan toch ook een beetje een ijssalon.

Gaat er nog een vervolg komen op 'Lekker is dat!' of is het verhaal voor u af?
Het verhaal is voor mij af.


Heeft u al plannen voor nieuwe boeken in de toekomst?
Ja zeker. In oktober komt ‘Achter de Geraniums’ uit. Dat is een luchtige Chicklit over een vrouw met reuma. Daarnaast heb ik plannen voor een nieuwe Chicklit en dus ook voor een nieuw Fantasy verhaal. Die twee verhalen staan echt nog in de kinderschoenen dus daar kan ik nog niets over melden.

Anne West ontzettend bedankt dat ik u een aantal vragen heb mogen stellen. Ik wens u nog heel veel succes met alle boeken die er nog aan gaan komen. Ik ben tenminste erg benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten