Recensie: John Green - Looking For Alaska

Uitgever: HarperCollings
Genre: Romantiek, Young Adult, Humor, Drama
Verschenen: 2005
Pagina's: 263
Gelezen in het: Engels
Te koop: Onder andere bij Bol.com

Miles Halter is gefascineerd door Beroemde Laatste Woorden. Geïnspireerd door de laatste woorden van de Franse dichter Rabelais gaat hij op zoek naar een Groot Misschien. Niet door te sterven, maar door zich in te schrijven voor een kostschool in Alabama. Eenmaal aangekomen op Culver Creek maakt Miles kennis met zijn kamergenoot Chip Martin - de Kolonel - en met Alaska Young. Slimme, grappige, mooie, onvoorspelbare, sexy Alaska, voor wie Miles als een blok valt en die hem Het Grote Misschien in katapulteert - Miles ontredderd achterlatend.

Looking For Alaska is eigenlijk het eerste boek wat ik van John Green heb gelezen. Na het lezen van dit boek heb ik ook meteen besloten om de andere boeken te bestellen. Ik vond het boek erg leuk om te lezen en ik had het ook in twee dagen uit. Ik vloog er echt door heen. Het boek bestaat uit twee delen, 'Before' en 'After'. Wanneer je begint met lezen ben je natuurlijk meteen naar nieuwsgierig wat dit betekent. Het personage Miles is een hele herkenbare jongen. Een jongen die echt de wereld nog moet ontdekken en zijn nieuwe vrienden nemen hem mee op een meer duister pad waarbij ze vele dingen beleven.  Zijn nieuwe beste vriend de Kolonel is een heel grappig personage in het boek. Alaska is een irritant personage die je toch leuk vind. Ze heeft een bepaald charisma waardoor je haar gewoon wel leuk moet vinden. Het einde daarentegen vond ik wel een beetje tegenvallen. Alsof het nog niet helemaal af was en dit had ik hetzelfde als met Paper Towns. Dit is eigenlijk ook het enigste nadeel.

De woorden waarmee ik het boek zou omschrijven: Grappig, Romantiek, Drama, Herkenbaar, Tegenvallend einde