Recensie: John Green - The Fault In Our Stars

Genre: Drama, Romantiek, Young Adult
Verschenen: 2013
Pagina’s:  313
Gelezen in het: Engels
Te koop: Onder andere bij Bol.com

WAUW WAUW WAUW WAUW WAUW WAUW WAUW WAUW

Een hartverscheurend verhaal verteld door de zestienjarige kankerpatiĆ«nt Hazel die drie jaar geleden is opgegeven. Maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd - ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn.
Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar Peter Van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als een kluizenaar leeft. Hij is in niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Ik zag ongeveer een jaar geleden op youtube dat de John Green boeken een grote hype waren onder de Britse en Amerikaanse youtubers. Ik hoorde alleen maar goede verhalen en dan voornamelijk over The Fault In Our Stars. Ik wist toen al dat ik het boek een keer moest gaan lezen. Het is er alleen nooit van gekomen totdat de film in de bioscoop kwam. Ik wilde toch wel erg graag het boek lezen voordat ik de film zou zien. Ik heb snel het boek aangeschaft en uiteindelijk heb ik het in een dag uitgelezen. Mensen wat een fantastisch boek! Ik had natuurlijk hoge verwachtingen van het boek door de hype, maar het heeft de verwachtingen ook zeker waargemaakt. Dit boek moet je gelezen hebben! Het verhaal mag dan wel over kanker gaan en het is ook zeker wel heftig, maar het verhaal maakt je ook blij op de een of andere manier. Het is positief geschreven, maar zeer realistisch. Denk niet aan ze leven nog lang en gelukkig, ik bedoel het gaat wel over de ziekte kanker. Toch staat de ziekte kanker niet eens echt centraal en is het een bijzaak. Het gaat voornamelijk om het liefdesverhaal tussen Hazel en Gus. Het verhaal is te lezen vanuit het perspectief van Hazel. Het is een heel aangrijpend verhaal en ja de tissues waren zeker nodig!

De personages Hazel en Gus hebben mijn harten gestolen. De humor was ook erg goed. Ik heb dan ook momenten gehad dat ik hardop moest lachen. Je kunt soms iets grappig vinden, maar hard op lachen is erg knap als dat je lukt als schrijver. De zelfspot die Hazel heeft is mijn soort humor. Gus is een erg zelfverzekerd mannetje en hij steelt je hart. Hij heeft een bepaalde charme waardoor je wel verliefd wordt op hem. De chemie tussen de twee spat van het boek af. Voor de mensen die het boek lezen zal 'Okay' ook nooit meer hetzelfde zijn.

Het boek had ook zeker verassingen. Vaak zijn 'tiener verhalen' erg voorspelbaar, maar dat is totaal niet bij The Fault In Our Stars. Er gebeuren zeker dingen die je niet zou verwachten wanneer je het boek gaat lezen. De schrijfstijl van John Green is erg prettig. Het leest zo gemakkelijk en die man kan precies omschrijven hoe tieners zich voelen en wat ze doormaken. Stiekem vind ik het ook heel leuk dat een deel van het boek zich afspeelt in Amsterdam.

De woorden waarmee ik het boek zou omschrijven zijn: Hartverscheurend, Prachtig, Grappig, Liefde, Vriendschap, Pijn, Kracht, OKAY

Daarnaast zitten er echt prachtige quotes in wat al een reden is om het boek te lezen:

“As he read, I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.”