Recensie: John Green & David Levithan - Will Grayson, Will Grayson

Genre: Drama, Romantiek, Young Adult
Verschenen: 2012
Pagina’s: 313
Gelezen in het: Engels
Te koop: Onder andere bij Bol.com

'Jep weer een boek van John Green dat ik te gek vind!'

De paden van de heteroseksuele Will en homoseksuele will- beiden op zoek naar liefde - kruisen elkaar op een bizarre locatie in Chicago. Vanaf dat moment raken hun levens in een stroomversnelling die uitmondt in een krankzinnige, flitsende musical.

Ik wist niet zo goed wat ik van dit boek moest verwachten, maar ik was eigenlijk meteen verkocht. Ik zat meteen in het verhaal en ik vond het erg prettig lezen. Bij het tweede hoofdstuk was het even omschakelen, maar het was al snel duidelijk dat ik nu het perspectief van de andere will grayson had. Elk hoofdstuk wisselt zich af tussen de Will Grayson's. De gehele schrijfstijl is dus per persoon anders waar je even aan moet wennen. Zo wordt er niet gebruik gemaakt van hoofdletters en leestekens bij will Grayson. John Green nam Will Grayson voor zijn rekening en David Levithan nam will Garyson voor zijn rekening. Ik las veel berichten van mensen dat ze dit erg verwarrend vonden, maar zo heb ik het helemaal niet ervaren.
Persoonlijk was de will grayson van David Levithan net wat beter dan die van John Green. Nou is het ook wel dat zijn will grayson, met diepere problemen zat zoals homosexualiteit. Hierdoor was zijn verhaallijn net even aantrekkelijker om te lezen. Maar John Green ik vergeet je niet hoor, complimenten voor het karakter Tiny Cooper. Tiny had zo mijn gay best friend kunnen zijn, heerlijk! Ik hou ervan!

Ik ben erg onder de indruk hoe beiden schrijvers zich zo goed kunnen inbeelden hoe het brein van een tiener werkt. Ik ben al bekend met de boeken van John Green en vind hem fantastisch, maar nog niet met David Levithan en ik moet zeker ook even zijn andere boeken checken. Homoseksualiteit speelt ook een grote rol in dit boek en dat hebben ze er erg goed in verwerkt, maar het aller belangrijkste is eigenlijk het waarderen van elkaar. Dit kan zijn als vrienden of als geliefdes. Wat vaak ook niet kan ontbreken in tiener boeken zijn de struggles met de liefde.

Ik heb het boek in het Engels gelezen en ik vond het persoonlijk goed om te volgen. Als je echt slecht bent in Engels zou ik het gewoon in het Nederlands lezen, maar als je wel een beetje Engels kan zou ik het zeker aanraden om het gewoon in het Engels te lezen.

De woorden waarmee ik het boek zou omschrijven zijn: Grappig, Herkenbaar, Woede, Liefde, Lust, Jezelf zijn en Waardering voor een ander.
Waardering: 4,5/5