vrijdag 12 september 2014

Recensie: John Green - An Abundance Of Katherines

Titel: An Abundance Of Katherines
Titel in het Nederlands: 19 keer Katherine
Auteur: John Green
Uitgever: Penquin Books
Genre: Young Adult, Romantiek
Verschenen: 2006
Pagina's: 226
Gelezen in het: Engels
Te koop: Onder andere bij Bol.com

Colin Singleton, een wonderkind dat vele talen beheerst en in anagrammen denkt, is zojuist door zijn negentiende vriendinnetje met de naam Katherine gedumpt. Zijn enige vriend, Hassan - in alle opzichten zijn tegenpool - neemt hem mee op een roadtrip waarop hij hem op zijn eigen onnavolgbare wijze bijstaat. Hun tocht eindigt al snel in het gat Gutshot.
De boeken van John Green behoren ondertussen wel tot mijn favoriete boeken. Met An Abundance of Katherines ging ik beginnen aan mijn derde boek van John green. Ik had natuurlijk hoge verwachtingen, maar of dat nou slim was.... 

Als ik eerlijk ben kwam ik bij dit boek er maar moeilijk door heen. De vorige boeken las ik in 1-2 dagen uit en bij dit boek heeft het zelfs een week aan de kant gelezen omdat ik er niet zo'n zin in had om het te lezen. Ik heb mezelf echt gepusht, maar halverwege het boek begon het boek veel leuker te worden en zat ik echt in het verhaal. 


Het boek gaat over Colin die een genius is.dus verwacht ook veel slimme praat. Ik heb het boek in het engels gelezen waardoor ik het op het begin heel lastig vond om alles te snappen. Wanneer Colin en zijn beste vriend Hassan op roadtrip gaan wanneer Colin voor de 19de keer gedumpt wordt door een Katherine en terecht komen bij Gutshot begint het voor mij leuker en grappiger te worden. Colin gaat aan de slag met een wiskundige berekening waarmee je kan voorspellen wanneer een relatie zal eindigen en wie de gedumpte en de dumper wordt. In het boek lees je daardoor ook verhalen over zijn relaties met de Katherines en wanneer hij gedumpt wordt omdat hij terug kijkt op zijn relaties. Op het einde zit er dan ook een hoofdstuk bij 'The Appendix' waarop de berekening wordt uitgelegd. Als ik eerlijk ben heb ik dat hoofdstuk niet gelezen, omdat dit in het engels echt te ingewikkeld is voor mij. Ik vind het wel leuk dat ze het ook serieus hebben toegevoegd. Zo kun je ook zien dat er serieus over nagedacht is en de formule gewoon klopt. Vergeet vooral ook niet de voetnoten. Hierin worden bepaalde woorden uitgelegd of iets extra's toegelicht. Voornamelijk met veel humor. 

Colin is een beetje stijfjes, maar gaande het verhaal leer je hem steeds beter kennen nadat je zijn verhaal weet. Hij heeft er elke dag naar toe gewerkt om een bekende genie te worden. De beste vriend van Colion, Hassan is echt een geweldig karakter die heel grappig is. Zoals bijna elk boek van John Green zijn de karakters wel typisch. Een nerdy jongen, een beste vriend en een populair meisje dat van binnen eigenlijk ook nerdy is. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is een herkenbaar patroon in zijn boeken. 


De woorden waarmee ik het boek zou omschrijven zijn: Op het begin een beetje stug, Humor, Romantiek, Een genie, Vriendschap.

Waardering: 3.25/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten