zondag 21 september 2014

Recensie: Jilliane Hoffman - Vergelding

Titel: Retribution
Titel in het Nederlands: Vergelding
Auteur: Jilliane Hoffman
Uitgever: De Fontein
Genre: Psychologische Thriller
Verschenen: 2004
Pagina's: 382
Gelezen in het: Nederlands
Te koop: Onder andere bij Bruna

En dat voor maar 5 euro!

Bij haar New Yorkse appartement wordt Chloe Larson opgewacht door een man met een clownsmasker op. Hij verkracht en mishandelt haar en laat haar voor dood achter. Ze overleeft de aanval en besluit de stad te verlaten om in Miami een nieuw leven te beginnen. 
Twaalf jaar later zaait de seriemoordenaar Cupido angst onder de bevolking na een reeks verkrachtingen en moorden op jonge blondines. Wanneer Chloe, die inmiddels officier van justitie is, geconfronteerd wordt met de verdachte herkent ze de stem van haar toenmalige verkrachter. Ze zweert dat ze niet zal rusten voor hij in de dodencel zit. Vergelding? Of gerechtigheid? 
Maar Cupido is een genadeloze tegenstander en heeft zelf ook nog enkele trucs achter de hand...

Ik moest wat wachten op het station en ik ben toen maar een Bruna binnengelopen. Daar nam ik Vergelding mee van Jilliane Hoffman voor maar 5 euro. Het leek me meteen een goed boek nadacht ik de achterkant had gelezen. uiteindelijk heeft het heel lang thuis gelegen voordat ik het erbij pakte. 

Toen ik het begon te lezen zat ik meteen in het verhaal, wauw! Alles wordt heel gedetailleerd verteld. Je weet precies hoe de personages en hum omgeving eruit zien. Daarnaast alles over wat ze doen en ook wat denken en voelen. Je leeft meteen erg mee met Chloe. In eerste instantie wordt de verkrachting niet heel gedetailleerd verteld, maar verder in het boek krijg je meer details te lezen. Chloe zit erg in strijd met zichzelf omdat ik ze eindelijk een redelijk leventje heeft opgebouwd tot haar verkrachter terug is. Ze wil er alles aan doen om hem in de dodencel te krijgen. Daarnaast heeft ze voor het eerst sinds de verkrachting weer romantische gevoelens. 
Je leest het boek voornamelijk vanuit het perspectief van Chloe, Dominick (rechercheur) en Cupido. Heel af en toe van andere personages bij een bepaalde situatie. Zo zie je het verhaal vanuit meerdere kanten, wat het nog spannender maakt. Ik heb het boek heel vlot uitgelezen. Het las erg fijn weg en omdat je je afvraagt hoe dingen gaan aflopen wil je door blijven lezen. Het had een aantal spannende momenten, maar het is niet zo dat het gehele boek alleen maar spannende momenten heeft. Wel voel je de spanning die Chloe al jaren met haar meedraagt. Ook word er zeker een psychologisch spelletje gespeeld waardoor je moet weten hoe bepaalde mensen op situaties reageren. 

Dit boek is zeker een aanrader als je van een psychologisch spelletje houdt met spannende momenten. Nadat ik het boek had uitgelezen heb ik de schrijfster opgezocht om te kijken welke boeken ze nog meer heeft. Toen ben ik er achter gekomen dat ze ook nog twee boeken heeft geschreven met Chloe en Dominick. Ik heb het tweede boek 'De Laatste Getuige' dan ook meteen gekocht en ik kan niet wachten tot dat ik het kan gaan lezen.


De woorden waarmee ik het boek zou omschrijven: Psychologisch spelletje, Spannend, Je zit meteen in het verhaal, Veel spanning, Gedetailleerd, Thriller

Waardering: 4.5/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten