Recensie: Julie Kagawa - De IJzerstrijder (The Iron Fey: Call of the Forgotten #3)

Serie: The Iron Fey: Call of the Forgotten
Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin Young Adult
Genre: Fantasy, Young Adult
Verschenen: Maart 2016
Pagina's: 368

'De IJzerprins heeft ons allemaal verraden... Hij heeft me vermoord. Maar toen werd ik wakker... Mijn naam is Ethan Chase, en ik was er bijna geweest nadat mijn neef Keirran zijn zwaard in mijn buik stak. Wonderbaarlijk genoeg heb ik het overleefd, maar blijkbaar heb ik heel wat gemist terwijl ik bewusteloos was. De onzichtbare sluier, die de mensenwereld van de wereld van de fae scheidt, is heel even weggetrokken. Hoewel de mensen maar een glimp van Nimmernimmer hebben opgevangen, brak de pleuris uit! En met alle emoties die dat opriep, kon de Vergeten Koningin haar krachten terugkrijgen. Shit happens... Nu leidt Keirran het leger van Vergeten fae in een opstand tegen de oude rijken van Zomer en Winter. Ik haat die magische rotwereld, maar hier kan ik mijn neef dus echt niet mee weg laten komen! Wat voor regels ik er ook voor moet overtreden, ik zál hem tegenhouden! Zelfs als dat betekent dat ik moet gaan samenwerken met mijn oude vijanden, de fae...''

We zijn gebleven bij het gedeelte dat Keirran iedereen heeft verraden, maar vooral Ethan door hem te vermoorden. Natuurlijk heeft Ethan het op de een of andere bizarre manier overleefd, maar dat wil nog niet zeggen dat alles goed is. Doordat Keirran Ethan heeft opgeofferd was het mogelijk voor de mensen om de wereld van de fae te kunnen zien. De mensen hebben een kwartier lang iets van Nimmernimmer kunnen zien, maar dat was al een kwartier te lang. De Vergeten Koningin heeft weer ontzettend veel kracht gekregen en wil Nimmernimmer nu vernietigen en zelf alle macht hebben. Met Kierran aan haar zijde ziet het er naar uit dat dit gaat lukken. Alle hoven moeten voor deze keer gaan samenwerken om dit te vermijden en natuurlijk mogen Ethan en zijn vrienden weer op pad om Keirran tegen te houden.

Al maanden zat ik te wachten op dit boek. Na het lezen van De Duistere Fae met een waanzinnige cliffhanger moest ik (en nog veel meer liefhebbers) weten hoe het zou aflopen met Ethan Chase. De IJzerstrijder is het allerlaatste deel uit de Iron Fey: Call of the Forgotten serie. Toen het boek op 8 maart uitkwam zorgde ik ervoor dat ik het boek meteen die dag in huis had. Ik heb me een paar dagen kunnen inhouden en toen moest ik het gewoon gaan lezen. Het voelde ook meteen weer helemaal vertrouwd toen ik er in begon. In het eerste deel van het boek krijg je weer even een introductie van de mensen, wat er is gebeurd en wat er moet gaan gebeuren. Vond ik persoonlijk wel fijn omdat het toch alweer even geleden was toen ik de vorige delen had gelezen. Alle boeken uit deze serie hebben dezelfde structuur. Het bestaat uit drie delen waarin het eerste deel dan dus meer een introductie is, deel twee maken ze de tocht naar het probleem en deel 3 is het eindgevecht. Misschien een beetje voorspelbaar, maar ik heb daar totaal geen moeite mee. Het blijft toch iets spannends en mysterieus hebben. Je weet namelijk nooit waar iedereen toe in staat is in een bepaalde situatie.

Ethan vind ik een geweldig personage. Hij is ontzettend stoer, maar het is ook weer zo'n doetje als je hem hoort over zijn vriendinnetje Kenzie. Kenzie is dan ook niet zomaar een meisje meisje. Nee deze dame laat gewoon haar mening horen en is ontzettend slim. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een goed duo is wat gewoon werkt. Dat is dan ook een van de redenen dat ik het zo jammer vindt dat dit gewoon het allerlaatste deel is. Ook het laatste deel heeft weer een leuk verhaallijn. Je vraagt je toch af hoe ze het deze keer weer gaan oplossen waardoor je blijft lezen. Je leest continu over hele bijzonder werelden, wezens en mensen. Ik heb er weer van genoten. Allemaal oude bekenden kwamen ook weer terug. Het is sowieso een verhaal waarin iedereen nog een keer bij elkaar komt. Zelfs de hoven moeten nu gaan samenwerken. Het zijn allemaal 'kleinere' rolletjes omdat het natuurlijk om Ethan gaat, maar ik vind het leuk dat ze iedereen in het laatste deel nog een keer voorbij laten komen.

Deze serie heeft mij in de fantasy wereld getrokken waarvan ik niet eens wist dat ik het leuk zou vinden. Jullie Kagawa heeft mij een magische wereld laten zien met bijzonder mensen met ongelooflijke verhalen. Al hadden er voor mij best meer boeken mogen verschijnen in deze serie, met De IJzerstrijder is de serie wel goed afgesloten

Waardering: 5/5