maandag 13 april 2015

Recensie: Lisette Jonkman - Verkikkerd


Titel: Verkikkerd
Auteur: Lisette Jonkman
Uitgever: Luitingh-Sijthoff
Genre: Chicklit
Verschenen: 2013
Pagina's: 458
Te Koop: Onder andere bij Bol.com

Lucy verheugt zich op een studententijd zonder haar ouders en hoogbegaafde zusje. Tot haar grote afschuw komt ze terecht op de campus, in een huis vol nerds. Denk maar niet dat ze ook maar iets met haar huisgenoten te maken wil hebben! Vooral niet met die lange, blonde jongen die twee kamers verderop woont. Waar kent ze hem toch van? En waarom krijgt ze het zo warm van hem? Ze valt toch zeker niet op nerds... (Bron: Bol.com)




Ik heb het geluk gehad om via de website van schrijfster Lisette Jonkman twee van haar boeken te winnen. Vorige week vielen de boeken 'Verkikkerd' en 'Verslingerd' bij mij op de deurmat en ik kon niet wachten om ze te gaan lezen. Als eerste begon ik natuurlijk met 'Verkikkerd'.

Lucy kan niet op het studentenleven wachten, maar dan woont ze verplicht bij een stel nerds op de campus ook wel 'Het Fort' genoemd. Ze heeft nogal 'aparte' huisgenoten dus probeert ze een kamer in de stad te regelen. Alleen hoe kan het toch dat als ze Kikker ziet ze het meteen warm krijgt. Haar studie is is eigenlijk ook niet zo makkelijk of is ze gewoon lui? Het zusje van Lucy, Marloes, wordt gepest, maar Lucy ziet het probleem niet. Het is toch maar een beetje plagen wat ze doen. Daarnaast begint haar vriendschap met haar beste vriendin Merel steeds meer te verwateren. Hoe gaat Lucy dit allemaal oplossen?

Ik zat meteen in het verhaal van 'Verkikkerd'. Voor het slapen gaan ben ik gaan lezen en dat half uurtje lezen werden een paar uurtjes en de volgende dag had ik het boek al uit. Als ik er zo over nadenk is het zelfs in minder dan 24 uur uitgelezen. Heerlijk als je van die boeken hebt die je niet weg kan leggen. Lisette neemt je mee in een wervelwind van vriendschap, liefde, het studentenleven en persoonlijke groei. Lucy is nogal een arrogant en verwend meisje, maar in het  verhaal zie je haar steeds meer groeien. Op het begin vond ik haar en Merel best wel irritant. Ze leert uiteindelijk dat er meer is dan een 'imago' hoog te houden. Wat Lucy doormaakt is heel herkenbaar en dat maakt het boek ook goed. Iedereen is bekend met de struggles van het studentenleven. Haar huisgenoten zijn misschien wel nerds met hun World of Warcraft, Harry Potter, Star Wars en Kolonisten van Catan, maar ze hebben echt een plekje in mijn hart gekregen. Ze zijn leuk op hun eigen manier. Ook moet ik toegeven dat ik nu wel een crush heb op Kikker. Ik hou wel van die sarcastische humor. Door het hele boek zit sowieso veel humor. Wat ik ook heel leuk vond is dat er veel beauty in voor komt. Lucy is namelijk een echte beauty liefhebber en dat ben ik ook! Ik heb niet voor niets ook een beautyblog. Heel leuk hoe dit in het verhaal verwerkt is.

Het verhaal lees je vanuit het perspectief van Lucy en dat is juist goed. Het is soms een mysterie wat de andere personages denken. Zeker bij de nerds heb je geen idee wat er in hun hoofd omgaat. Lisette heeft een fijne schrijfstijl waardoor je heel vlot door het boek gaat. Ik kon het gewoon niet wegleggen. Als je een chicklit liefhebber bent is 'Verkikkerd' een grote aanrader! Ben ik even heel erg blij dat ik ook al het vervolg 'Verslingerd' heb. Ik weet zeker dat ik daar ook van ga genieten.

Waardering: 5/5

1 opmerking:

  1. Dit lijkt mij zo'n leuk boek! Leuke blog trouwens! Wat orgineel! :)

    BeantwoordenVerwijderen