Recensie: Kiera Cass - De Selectie (Selection #1)

Serie: Selection
Auteur: Kiera Cass
Genre: Young Adult
Uitgeverij: Van Goor
Verschenen: Juli 2014
Pagina's: 272

'Voor 35 meisjes is de selectie dé kans op een beter leven. Zo kunnen ze ontsnappen aan een armoedig caste-leven en opgenomen worden in een wereld vol glamour. De selectie biedt de mogelijkheid om in het paleis te wonen en te strijden om het hart van prins Maxon.
America Singer vindt het echter een nachtmerrie. Ze moet haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten voor een strijd om een kroon die ze niet wil. Ze moet in een paleis wonen dat continu wordt aangevallen door rebellen. Dan ontmoet ze prins Maxon en twijfelt ze aan alles. America realiseert zich dat het leven waar ze altijd van gedroomd had in het niet valt bij de toekomst die ze nooit voor mogelijk had gehouden.'

Als eerste trokken de boeken uit de Selection serie mij aan vanwege de prachtige covers. Overal staat een meisje op in de meest prachtige jurk. Alleen daardoor was ik al verkocht. Ik heb het geluk gehad dat ik met de #OHMYBOOKATHON de complete serie had gewonnen. Nou was natuurlijk wel de vraag of ik de serie eigenlijk wel leuk zou vinden.

In 'De Selectie' staat het meisje America Singer centraal. Ze woont in een wereld waar iedereen is ingedeeld op kasten wat gaat van heel armoedig tot heel rijk. America zit zelf in een lage kasten, maar heeft er soort van vrede mee omdat ze smoorverliefd is op Aspen en haar toekomst al helemaal voor zich ziet. Op het moment dat de selectie gaat beginnen moet America er niet eens aan denken om daar aan mee te doen. In de selectie mogen 35 meisjes uit alle kasten strijden om Prins Maxon. De selectie is de manier van het koninklijke paleis om een vrouw te zoeken voor de prins. De meisjes komen terecht in een wereld van glamour, rijkdom en mogen tijdens de wedstrijd wonen in het paleis. Toch geeft America zich op en zit ze ook nog eens bij de laatste 35. Ze heeft helemaal geen zin om de strijd aan te gaan voor de kroon en de liefde van Prins Maxon. Daarnaast wordt het paleis ook nog eens regelmatig aangevallen door de rebellen. Op het moment dat ze Prins Maxon ontmoet en beter leert kennen gaat ze toch over alles twijfelen. Misschien staat er toch wel een betere toekomst op haar te wachten.

Naast de mooie covers vind ik de boeken gelukkig ook onwijs leuk om te lezen. Ik heb echt genoten van de wereld vol glamour, avondjurken en mooie juwelen! America is een leuk en grappig personage waar je snel een klik mee hebt. Ze heeft als tiener natuurlijk herkenbare problemen. Aspen daarentegen vond ik niet zo leuk. Ik weet niet zo goed wat precies mijn probleem is met hem, maar hij had het niet zo snel moeten opgeven. Op Prins Maxon werd ik juist een beetje verliefd. Hij heeft iets heel aandoenlijks. Hij zit altijd maar in het paleis en weet helemaal eigenlijk niks over meisjes en daten. Dat is best even moeilijk als je dan 35 meisjes bij je hebt wonen.Ook zitten er paar heerlijke vijanden tussen de meisjes. Ik bedoel 35 meiden, dat levert natuurlijk drama op.

Ik ging ontzettend vlot door het boek heen en ik was continu geboeid. Het is een heerlijk (meiden)boek die je mee neemt op een romantisch avontuur. Het gehele boek lees je van uit het perspectief van America. Het einde van het boek zorgt er ook nog eens voor dat je meteen verder wilt lezen. Gelukkig heb ik de andere delen ook! Daar zullen ook snel recensies van online komen.

Waardering: 4.5/5 sterren