Recensie: E.L. James - Grey (Vijftig Tinten Grijs 4)

Auteur: E.L. James
Uitgever: Prometheus
Genre: (Erotische) Roman
Verschenen: 2015
Pagina's: 559
Te koop: Onder andere bij Bol.com

Bekijk de wereld van Vijftig tinten grijs opnieuw, door de ogen van Christian Grey. In Christians eigen woorden, en door zijn gedachten, overpeinzingen en dromen, geeft E L James een verfrissend ander perspectief op de liefdesgeschiedenis die wereldwijd miljoenen lezers betoverde.Christian Grey lijkt een man van totale controle; zijn wereld is duidelijk, gedisciplineerd en volstrekt leeg tot de dag dat de jonge literatuurstudente Anastasia Steele zijn kantoor binnen valt. Hij probeert haar uit zijn hoofd te zetten, maar raakt meer en meer bevangen door gevoelens waar hij maar geen vat op krijgt. In tegenstelling tot andere vrouwen lijkt Ana dwars door zijn afstandelijke houding heen te kunnen kijken, voorbij zijn zakelijke successen en luxe levensstijl, recht in zijn gehavende ziel. Zal zijn samenzijn met Ana hem verlossen van de gruwelijke jeugdherinneringen die Christian elke nacht wakker houden? Of zullen zijn duistere seksuele verlangens, zijn dwangmatige behoefte tot controle en zijn zelfhaat deze jonge vrouw van hem wegdrijven en de broze hoop vernietigen die zij hem biedt? (Bron: Bol.com)

In Grey lezen we het Vijftig Tinten Grijs verhaal helemaal opnieuw alleen dan vanuit het perspectief van Christian. Toen ik wist dat dit boek uit zou komen, wilde ik het echt heel graag lezen. Met veel plezier heb ik de Vijftig Tinten serie gelezen dus ik was ook wel erg benieuwd naar het perspectief van Christian. Het boek kwam uit en er waren heel veel negatieve reacties erop. Mensen vonden het niet leuk, te veel van hetzelfde en ze vonden Christian creepy. Hierdoor had ik al minder de drang om het boek te komen. Toen ik Grey kon kopen met korting heb ik het toch maar gedaan. De nieuwsgierigheid won het toch. Ik kan je vertellen dat ik uiteindelijk erg blij ben dat ik het boek toch heb gekocht!!

Ik vond Grey namelijk wel erg leuk om te lezen. Ondanks dat je veel van hetzelfde leest was het toch interessant om te lezen hoe Christian over de dingen nadacht. Het is een apart karakter, maar wel iemand die mij blijft boeien. Ook zat er weer dezelfde humor in. Veel mensen vinden het raar als ik dat zeg want in Vijftig Tinten zit toch geen humor, alleen maar seks?! Ja er zit veel seks in, maar ik vind veel dingen tussen Anastasia en Christian ook heel grappig. Ze dagen elkaar erg graag uit en de e-mails zijn soms hilarisch. De donkere kant van Christian komt regelmatig naar boven, maar jongens kom op. Er zijn mensen die nou eenmaal leven via een bepaalde levenstijl. Zolang beiden het zelf willen en elkaar respecteren zie ik het probleem niet. Ik vond Christian dan ook niet super creepy. Soms is hij zelf wel eens schattig omdat hij niet weet wat hij aanmoet met Anastasia en hij haar veel te leuk vindt in vergelijking met de andere vrouwen die hij heeft gehad. Tussen Anastasia en Christian spat de chemistry en de passie er gewoon van af en daar hou ik nou eenmaal van. In het boek lezen we nog niet alle puzzelstukjes, maar we krijgen al iets meer informatie over hem. Stiekem hoop ik dat de andere twee boeken ook uitkomen met een versie met het perspectief van Christian, want ik ben wel heel nieuwsgierig wat er in zijn hoofd omgaat bij bepaalde gebeurtenissen.