Recensie: Jojo Moyes - Voor Jou

Orginele titel: Me Before You
Auteur: Jojo Moyes
Uitgever: De Fontein
Genre: Roman, Liefde, Fictie
Verschenen: 2012
Pagina's: 405

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.

Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Een dag nadat ik het heb gelezen spookt het verhaal nog steeds rond in mijn gedachtes en ik denk dat ik er nog wel even last van zal hebben. Ik heb 'Voor Jou' van Jojo Moyes tijdens het boekenfestijn gekocht omdat ik er er zoveel positieve recensies over had gelezen. Nu ik het boek eindelijk zelf heb gelezen snap ik helemaal dat het een wereldwijde bestseller is.

Voor Jou gaat over Louisa dat een echt dorpsmeisje is die nog niks van de wereld heeft gezien, maar veel meer talenten heeft dan ze zelf door heeft. Will heeft juist veel van de wereld gezien en is een bezige bij naast zijn succesvolle baan. Alleen dan krijgt hij een ongeluk en is hij verlamd vanaf zijn nek. Hij kan het maar niet accepteren dat hij zijn oude leventje kwijt is en brengt zijn dagen voornamelijk door met het irriteren van andere mensen. Hij ziet als enige oplossing om uit het leven te stappen. In het begin kon ik mij heel soms dan irriteren aan Will, maar het is ook te begrijpen door de situatie waarin hij zit. Toch blijft Will zijn charme houden. Hij zet je aan het denken en ik ben dol op zijn sarcastische humor. Louisa is een personage die je meteen lief vind. Ze doet het toch maar even allemaal voor haar familie en zonder ervaring probeert ze voor Will te zorgen. Daarnaast kan ze Will aan en wil ze alles doen om hem te helpen. In het boek zie je haar steeds meer groeien en nadenken over het leven. Het is een heftig verhaal omdat Will het liefst zijn leven wilt beëindigen, maar het verhaal is toch heel positief. Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Louisa met heel af en toe een klein hoofdstukje van een ander personage. Zo krijg je een klein inzicht van hoe de anderen over de situatie denken en wat zij er van vinden. Het is vanaf het begin tot het eind heel ontroerend om te lezen. Het is geen standaard liefdesverhaal en het is er eentje die je meteen van het begin meeneemt. Ik ging voor het slapen even een half uurtje lezen en voordat ik het door had was het alweer 3 uur 's nachts. Tijdens het lezen merkte ik ook dat ik zelf steeds emotioneler werd. Ik moest op een gegeven moment ook echt even huilen. Niet een traantje wegpinken nee echt even een potje janken. Voor Jou heeft mij echt geraakt. Ik vind veel boeken leuk, maar deze was echt bijzonder en die heb je er maar een paar.

Toen ik het boek uit had ben ik meteen even op internet gaan rond surfen over het boek en zag tot mijn geluk dat er in september een vervolg uit komt. Ik kan niet wachten! Daarnaast zijn de filmrechten verkocht dus hopelijk kunnen we de film ook nog een keer in de bios.

Ik raad bij deze iedereen aan om Voor Jou van Jojo Moyes te lezen. Je zal er geen spijt van krijgen.

Waardering: 5/5