Recensie: Suzan Eikelenstam - Webhelden

Boekerij
Genre: Non-fictie, e-commerce
Verschenen: 2013
Pagina's: 271
Te koop: Onder andere bij
 Boekerij.nl

Sinds de opkomst van de Nederlandse e-commerce is er veel veranderd in de sector. Hij groeit nog steeds, maar minder hard. Dagelijks komen er nieuwe webshops bij, maar recentelijk bleek dat een op de vijf kleinere webwinkels binnen het eerste jaar stopt. Het kaf wordt van het koren gescheiden. Het is pompen of verzuipen. Succesvolle internetondernemers en marktexperts laten in Webhelden zien dat de kansen nog altijd voor het oprapen liggen. Waar liggen die kansen voor jouw webwinkel, hoe kun je je webshop zodanig starten of op alle fronten verbeteren zodat niets je succes meer in de weg staat? Webhelden is verplichte kost voor iedereen die van zijn of haar webwinkel(-idee) een hit wil maken.

Het eerste boek van Suzan Eikelenstam ‘Internetgodinnen’ (check ook hier de recensie van) vond ik al een erg goed boek dus toen ik wist dat ze met een tweede boek, ‘Webhelden’, kwam wilde ik die natuurlijk ook lezen. Op de een of andere manier kwam het  er dan toch weer niet van om het boek te kopen. Jullie hebben in het artikel van mijn boeken wishlist al kunnen zien dat het wel op mijn lijstje stond. Suzan Eikelenstam heeft dit artikel gelezen en was zo aardig om mij het boek op te sturen, thank you! Met veel plezier heb ik dan ook het boek gelezen.

In Webhelden bespreekt Suzan Eikelenstam wederom hoe je in 10 stappen je webshop kan opstarten, maar deze keer ook hoe je het kan verbeteren. In het eerste boek  werd er echt gefocust op de starters, maar nu dus ook op de ondernemers die hun webshop willen en/of moeten verbeteren. De overeenkomst tussen de boeken is dezelfde manier van aanpak. De 10 stappen worden besproken aan de hand van theorie, tips, voorbeelden en interviews. Wat wil je nog meer?! Deze keer zitten er onder andere interviews in met Birgit van Perfectlybasics.nl, Ellen van Fashionchick.nl en Jitse van Thuisbezorgd.nl. In de 10 stappen komen veel onderwerpen aan bod. Denk aan social media, internationalisering, vernieuwing, netwerken, professionalisering, doorgroeien, etc.. Een hoop facetten die je moet weten als je gaat starten met een webshop of als jij je huidige webshop wil verbeteren. Het boek zet je aan het denken en het zet je aan het werk. Dat is de kracht van Webhelden!

Als ik eerlijk ben vind ik het tweede boek nog beter dan het eerste boek. Internetgodinnen is basic en in Webhelden wordt er meer ingegaan op de details en worden de e-commerce/marketing termen al wat lastiger, maar maak je niet druk want alles wordt goed uitgelegd. Net als bij Internetgodinnen leest het weer heel fijn. Suzan heeft een erg fijne schrijfstijl waardoor je vlot door het boek gaat.

Net als Internetgodinnen is Webhelden mij erg goed bevallen. Als Suzan Eikelenstam met een volgend boek komt dan sta ik weer vooraan!

Waardering: 4.5/5

Er zal snel een video online komen waarbij ik Internetgodinnen en Webhelden samen bespreek.