maandag 22 februari 2016

Recensie: Chantal van Gastel - 21 Zomers en andere verhalen



Titel: 21 Zomers en andere verhalen
Auteur: Chantal van Gastel
Genre: Chicklit
Uitgeverij: The House of Books
Verschenen: 2014
Pagina's: 192

Ik blijf nog even zitten, de zon schijnt hier heerlijk en ik kan mijn ogen niet van de horizon afhouden. Het wordt drukker en dan weer rustiger. De boot meert aan en vaart weer weg. Ik heb geen haast om te vertrekken. Alles wat me thuis zo dwarszit, glijdt langzaam van me af. Weet je wat? Ik denk er gewoon helemaal niet meer aan. Weg zijn mijn problemen. Ik ben nu hier en ik ga van elke seconde genieten. Aan het eind van de zomer zal ik herboren zijn. Toevallige ontmoetingen, wilde plannen, een nieuw begin. In de zomer lijkt alles mogelijk. Voor het eerst zijn de zwoele zomerse korte verhalen van Chantal van Gastel samengebracht in één bundel. In 21 Zomers gaat Lauren een zomer tegemoet zonder haar grote liefde. Roxy onderneemt in Roxy's Roadtrip een gewaagde reis naar Spanje om een oude vakantieliefde terug te vinden. En Lucy is het zat om als laatste single in haar vriendengroep een blok aan ieders been te zijn en besluit het roer om te gooien in Zomer in New York. (Bron: Bol.com)


Tijdens het boekenfestijn in Eindhoven heb ik het boek '21 Zomers en andere verhalen' van Chantal van Gastel kunnen bemachtigen, waar ik heel erg blij van werd. Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar voor de lezers die het nog niet weten zal ik het nog een keer zeggen. Chantal van Gastel is mijn favoriete schrijfster. Alles wat ik van haar lees, lees ik met zoveel plezier dat ik mij helemaal verlies in het verhaal. Nou was ik natuurlijk benieuwd of dit ook zou gebeuren met haar verhalenbundel.

In 21 Zomers en andere verhalen staan 5 zwoele zomerverhalen en een preview van haar boek 'Ik wist het'. Ik zal vijf de verhalen even kort bespreken.

21 Zomers
Lauren heeft 21 zomers doorgebracht met haar man Daniel, maar nu zijn ze uit elkaar. Ze gaat naar hun vakantiehuisje en kan alleen maar denken aan de afgelopen 21 zomers en hoe het toch allemaal zover is gekomen.

Roxy's Roadtrip
Roxy heeft haar spullen gepakt en is in haar eentje naar Spanje vertrokken om te fotograferen, maar vooral om haar vakantieliefde op te zoeken. Onderweg krijgt ze in Frankrijk pech, maar ze wordt geholpen door een zeer aantrekkelijke Nederlandse man genaamd Raf. 

Het Vertrek
Daniel verblijft zijn vakantie in het hotel waar de prachtige medewerker Tanja werkt. Hij wordt smoorverliefd op haar en Tanja heeft ook zeker wel gevoelens voor hem, maar ze wil niks beginnen met een vakantiegast. En dan is het tijd voor Daniel om naar huis te gaan.

Afleiding
Zij houdt hem al een tijdje in de gaten, maar hij heeft geen idee wie zij is. Op een dag zitten ze geheel toevallig samen vast in de lift. Hij blijkt moeite te hebben met kleine ruimtes, maar zij weet een goede manier om hem af te leiden.

Zomer in New York
Lucy besluit om haar oude studievriend Kasper en zijn vriendin op te zoeken in New York in hoop verliefd te worden en zich weer helemaal herboren te voelen. Ze is de laatste vrijgezel van haar vriendinnen en ze is haar leventje even helemaal beu. 

Ik heb van alle vijf de verhalen genoten, maar natuurlijk van de een wat meer dan de ander. Mijn favoriet was toch wel Roxy's Roadtrip omdat de chemistry tussen Roxy en Raf ervan af spatte. Het was een avontuurlijk sexy verhaal wat vraagt om meer. 
Alle personages in de vijf verhalen zijn uniek op hun eigen manier en hebben weer iets nieuws te vertellen. Als ik een nadeel zou moeten noemen dan is het wel dat de verhalen van mij een stuk langer mochten zijn omdat ik juist zo van de verhalen genoot. Omdat ze korter zijn kan ik mij niet zo verliezen in een verhaal dan als ik 200 pagina's heb. Toch maakt het je nieuwsgierig. Ik wilde meer weten en meer details lezen. Dat is denk ik wat een kort verhaal goed maakt.

Zoals altijd heb ik weer genoten van de verhalen van Chantal van Gastel. Elke keer weet ze mij weer te verrassen. 21 Zomers en andere verhalen is dan ook zeker weer een aanrader.

Waardering: 3.75/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten